Wednesday, May 16, 2007

The Woooof of the World!

Het einde van de ridge en het einde van de wereld.. En dan niets meer behalve de strakke blauwe ochtendlucht. There is nowhere else to climb. Ik sta op het dak van de wereld.

Mingma mept me op mijn schouder en steekt lachend zijn duim op. Ik grijns vrolijk terug, trek het zuurstofmasker van mijn gezicht en zuig de ijle lucht op. De sneeuw, de rotsen, de lucht; alles valt nu samen in dit moment, dat niet meer tot de tijd behoort maar tot de eeuwigheid.












Vrij snel beginnen we weer aan de afdaling; er is immers nog een lange weg te gaan: de top is maar halfweg. Mijn overgeconcentreerde brein weet van de vermoeidheid, en in een onbewaakt moment slipt mijn stijgijzer op een ijzig stuk rots. Eén seconde staat mijn wereld stil, ik wankel. In een flits zie ik de Rongbuk gletsjer enkele kilometers lager, maar dan herpak ik me, balancerend op één been. Een welgemeende 'godverdomme' wordt gesmoord door het masker voor mijn gezicht, 'k blaas de lucht door mijn tanden en ik heradem. Geluid en beweging vallen weer samen. Shit, this mountain is not for rookies. "Okay girl, you have touched the sky, but now don't you become a statistic", bezweer ik mezelf. En dan: "pas toch op, kip". Ik trek mijn rugzak recht, en ga met trillende benen verder.








Slapen

Ik ben zó moe. Dit hou ik niet lang meer vol. Kamp 3 is nog zeker 200 meter van me verwijderd. 'Rust maar even, sjoeter', zegt mijn gevoel, een lief stemmetje. 'Je hebt het verdiend. 5 minuutjes maar, dat kan geen kwaad. Je hebt hard genoeg gewerkt vandaag.' Ik knik instemmend, en wil me laten zakken in de sneeuw, gewoon even op mijn rugzak zitten met mijn hoofd in mijn handen. 'Doe het niet', zegt een andere, zeurderige stem in mijn hoofd, mijn verstand waarschijnlijk. 'Doe het niet. Als je nu gaat zitten, val je in slaap. En als je nu in slaap valt, zal het voor altijd zijn.' Zeurkous, denk ik. Dikke, stomme, onnozele zeurkous. 't Is toch maar voor 5 minuutjes zeker. Het lieve stemmetje in me knikt instemmend. 'Doe het niet. Doe het niet', zegt de verstandige stem in me, nu meer dwingend. 'Komaan, het is niet ver meer. Denk niet aan de afstand die je nog af te leggen hebt. Denk gewoon aan je linkervoet. Ja, goed. En nu aan je rechtervoet. Een klein stapje per keer. Zie je wel, je bent al weer een meter verder.' Ik mopper en grom, vervloek dat stomme mens in me dat me nog geen 5 minuutjes rust gunt, en bereik- wat me uren later lijkt te zijn- ons tentje in kamp 3





















Foto's: de klim/afdaling tussen kamp 3 (8300 m) en de top (8850 m). De laatste foto (Second Step) is genomen door Stef Maginelle op 15 mei.

13 comments:

philippe said...

Beste Marjoleiñ,

Het is jouw gelukt!!!!
FANTASTISCH, GEWELDIG,SUPER,MOOI, BUITENGEWOOÑ!!!!!!
We hebben altijd iñ jou gelooft en zullen dat voor altijd blijven doen!
Marjolein, je bent er een uit de duizend...op de allerhoogste acht duizender!!!!
Je bent nu echt op het dak van de wereld en je hebt dat terecht verdiend.
Ñog onze welgemeende felicitaties!!!!
Ik wens je, jullie nog verder een goeie terugweg,veel moed, kracht, doorzettingsvermogen, rust,blijdschap...wees voorzichtig.
Wens je, jullie ook ñog mooi weer voor de afdaling!!
Vele berggroeten, philippe

philippe said...

Beste Marjolein,
Heb nog iets vergeten te vermelden: het klinkt misschien een beetje raar maar gisteren hebben ik samen met Jasper een bergketen gemaakt aan het strand met heel wat bergen en ja de Everest was er ook bij en toen dacht ik:" hier zal Marjolein straks wel op staan "en het is ook zo; heb veel bewondering voor jou!!!!
Nog vele groetjes, philippe

Ilse said...

Haai meis,
zooooooooo blij dat je vingers nog intact zijn (je kan nog lange teksten typen) en je schrijfhersencelletjes niet aangetast (cause it all makes sense!).
:-)

geniet daar nog van alle indrukken!

May said...

dag Marjolein, al wat ik al wou schrijven ivm felicitaties heb ik al gedaan, maar ben toch blij dat je nu je terug in de afdaling zit de laatste dagen van je grote trek toch nog beschreven hebt. ongeloofelijk, je bent een Grote Madame !!! het is zelfs spannend om te lezen wat moet het dan niet voor jou zijn geweest. ik ga je verhalen nog missen, was zo gewend om elke dag te kijken.... dus, vergeet niet mijn email, de champagne staat koud wanneer jij ooit tijd hebt! morgen ben je normaal terug in KTM, Jo Logghe kan ook trots zijn dat ze Belgisch is. nog veel plezier je laatste dagen in Nepal en ook ne dikke proficiat voor Mingma. dada, May & John, Antwerpen

Filip "Corre" Corbeel said...

Way to go Girl!!

Ik heb je avonturen een week niet meer gevolgd tot ik bericht kreeg dat je boven was geraakt!!

Proficiat!!!! Ik ben jaloers op u!!! Geniet er zeker nog van en kom behouden terug!

Corre

PS: Ik zat die dag op mijn (voorlopig) diepste punt in mijn leven (-85m)

robert huygh said...

Hallo Marjolein

Van harte gefeliciteerd met je prachtprestatie en ik was samen met u in de wolken toen ik uw telefoontje kreeg vanuit een van de kampen op de flanken van hetgeen we nu gemeenschappelijk onze berg mogen noemen.Nicole en ik hopen dat u ondertussen reeds veilig in b.c.bent en laat u me iets weten wanneer u in zaventem toekomt.Ik ben werkelijk benieuwd om later meer details te vernemen over de moeilijkheden die u zeker hebt moeten overwinnen en de vermoeidheid om terug in kamp 3 te komen.Nogmaals een dikke proficiat en join the club van Belgische Everestklimmers.

Robert Huygh

Koen said...

Vandaag op http://www.mounteverest.net/

Further summit news: Marjolein reaches top last Thursday

Belgian Marjolein De Bruycker (27) reached the top from the north side on May, 17. She is the first Belgian woman to climb from this side and the third Belgian female Everest summiter, after Ingrid Baeyens (11-05-1990) and Brigitte Muir-Koch (27-05-1997).

Anonymous said...

Geweldig prestatie! En wij trots dat we genoeg aandacht aan je hebben besteed in de media. En blijven besteden! Natuurlijk blijven we ook voortdurend het rekeningnummer herhalen ;-)
Laten jullie zeker iets weten wanneer Marjolein zou aankomen in Zaventem, wij willen er graag bij zijn.

kor

Unknown said...

Hey Marjolein,
Petje af! Ongelooflijk. We kunnen ons nauwelijks inbeelden welke emoties je allemaal hebt meegemaakt tijdens je tocht, en bij de aankomst op de top...
Een dikke proficiat en een dank je wel voor de prachtige verslagen op je web. Ik genoot er telkens van!
Leen

Feere said...
This comment has been removed by the author.
Feere said...

hey Sushi,
you crazy girl,
een geweldig waaaw-gevoel overviel mij bij het lezen van het verlossende berichtje!
Volgens mij bestaan er niet genoeg superlatieven om deze prestatie te beschrijven!
Well done, relax nu maar lekker, geniet en kom vooral heelhuids terug!

dikke smakkerd
Feere

Unknown said...

Dag Marjolein,

Ik ben ontzettend onder de indruk van je prestaties! Daar is een (toen o zo) avontuurlijke driedaagse bij de Gidsen niets tegen. Kom maar behoedzaam terug met je voeten op begane grond, maar blijf met je hoofd nog lang nagieten van/in de wolken.

Vele groetjes en een welgemeende proficiat,
Hanne
(je oud-scoutsleidster).

Jan Belaen said...

Marjolein,

proficiat met je overwinning van de hoogste berg ter wereld! je hebt de moed gehad om door te zetten ...met de nodige voorzichtigheid! goed zo!
Ik hoop dat je ooit eens een bezoekje brengt in Halle om te vertellen over je avontuur en over je inzet voor Artsen zonder grenzen!

goetjes en tot mails
Jan